گردشگری هیجانی چیست؟

گردشگری در معادن در کشورهای صنعتی
نوامبر 16, 2019
تیپ های مختلف گردشگری هیجانی
نوامبر 24, 2019

گردشگری هیجانی چیست؟

گردشگری هیجانی موضوعی است؛ که ما قصد پرداختن به آن طی دو مقاله ابتدا بررسی و تعریفی کلی در مقاله گردشگری هیجانی  در بخش اول و سپس انواع آن را در مقاله­ی بخش دوم شرح خواهیم داد .

گردشگری هیجانی در واقع ترکیبی از دو حس قوی در انسانها میباشد. ابتدا میل به سفر و آشنایی با فرهنگ های مختلف و سپس میل به هیجان، تولید آدرنالین و لذت ریسک کردن است که گردشگری هیجان انگیز را جذاب میکند. همه ما سفر کردن دیدن مکان ها و فرهنگ ها و جوامع مختلف را دوست داریم و ترکیب آن با تجربه ای هیجان انگیز بسیار جذاب خواهد بود.

در منابع مختلف تعریف های متفاوتی از گردشگری هیجانی شده است. هر چند گردشگری هیجان انگیز در صنعت گردشگری مفهومی جدید میباشد اما تعریفات مختلفی از آن موجود است در عین حال که تعریف یکتایی ندارد.

انجمن گردشگری هیجانی آنرا یک فعالیت گردشگری که شامل فعالیت فیزیکی، مبادله فرهنگی و فعالیتی در طبیعت تعریف کرده است.

موسسه تحقیقاتی ” muller and cleaver ” گردشگری ماجراجویانه را یک مشخصه گردشگری توسعه یافته توسط فعالیت فیزیکی و تجربه چالش ها در یک فعالیت گردشگری تعریف کرده است.

” unwto ”  هم آنرا نوعی از سفر که میتواند داخلی یا خارجی و حتما شامل اقامت طولانی اما نه بیشتر از یک سال خواهد بود.     

اگر بخواهیم یک توضیحی هم راجع به تاریخچه­ی گردشگری هیجانی بدهیم باید گفت انسان ها از دوران باستان به دلایل مختلفی از جمله دسترسی به غذا و اکتشاف و دسترسی به آب و رودخانه­ها و مناطق یا حتی کشور­های جدید به مسافرت میرفتند.

اما گردشگری هیجانی به صورت تجاری یک پدیده­ی جدید محسوب میشود؛ مسافران یک راهنمای تور را استخدام کرده تا امکانات را فراهم کرده و مراودات فرهنگی با آن منطقه را آسان­تر کند.

در میانه­ی قرن 18 با تسهیل صعود از کوه­ها و دریانوردی گردشگری شروع به عبور از مرزها کردند و گردشگری هیجان انگیز رونق گرفت. همچنین در میانه­ی قرن نوزده جهانگردان زیادی از سراسر دنیا رو به سفرهای طولانی و دراز مدت آوردند.

بقیه موفقیت­های چشمگیر با ورود اینترنت و به وجود آمدن صنعت گردشگری مدرن حاصل شد. امروزه گردشگری ماجراجویانه با سرعت سرسام آوری در حال رشد و پیشرفت است.

بانجی جامپینگ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − ده =