گردشگری در معادن در کشورهای صنعتی

گردشگری در معادن
نوامبر 16, 2019
گردشگری هیجانی چیست؟
نوامبر 24, 2019

معادن دست ساخته بشر و به شکل امروزی آن بیشتر در کشورهای اروپایی وجود دارند یا اینکه اروپاییان در ساخت این معادن در نقاط دیگر جهان نقش داشته اند . همچنین صنایع در این کشورها بیش از هر جای دیگر دنیا مدیون معادن است . از این رو ، گردشگری در معادن نیز در اروپا و آمریکا توجه گردشگران بیشتری را جلب می کند.

شاید برای بسیاری از ما این شاخه از گردشگری ناشناخته باشد ولی باید بدانید که مردم زیادی مخصوصا جوانانی که به تاریخ صنایع علاقه مندند از گردشگری در معادن استقبال کرده اند . به طوری که در کشورهایی مثل ایالات متحده ، آلمان ، انگلیس و فرانسه که تاریخچه مفصلی با صنعت معدن دارند ، گردشگری در معادن هر روزه مخاطبان بسیاری را جذب می کند. کشورهای صنعتی مخصوصا به خاطر گره خوردن تمدن شان با معدن اهمیت زیادی به گردشگری در معادن می دهند. در ادامه توضیحاتی درباره فرهنگ معدن چیان و تاثیری که آن ها بر زندگی اروپاییان و آمریکاییان گذاشته اند، داده خواهد شد.

گردشگری در معادن برای آشنایی با فرهنگ زندگی معدن چیان

در اروپا و آمریکا ، بهره برداری از معادن به دست اشخاص بوده است . به همین دلیل با کشف معدن و ثبت آن در دفاتر دولتی و اجازه بهره برداری از آن ، اقبال به صاحب معدن رو می کرد و او را به شخصی متمول تبدیل می کرد . هر چند مخارج استخراج معادن معمولا به کمک سرمایه داران صورت می گرفت و آن ها بخشی از سود را برای خود نگه می داشتند ولی صاحب معدن هم از این خوان نعمت بی بهره نمی ماند . آنچه در گردشگری در معادن برای مخاطبان جالب است ، نه صاحبان قدرت بلکه کسانی است که در این فضای خفه و تاریک کار می کردند.

امروزه معادن به کمک ابزارهای حفاری قدرتمند حفاری می شوند ، برای امنیت کارگران  ، امکاناتی مانند سیستم اطفای حریق ، وسایل ایمنی ، سیستم الکتریسیته و هشدار و غیره در فضای کار فراهم است ولی در گذشته هیچ کدام از این ها وجود نداشتند و شرایط کار بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است  . معادن به کمک کلنگ و تیشه و دینامیت حفر می شدند . احتمال ریزش معدن و نشت گازهای سمی همیشگی بود و به خاطر استفاده از آتش برای روشنایی همواره امکان انفجار وجود داشت . گردشگری در معادن متروک مخصوصا گردشگران را با فضای گذشته آشنا خواهد کرد.

از دیگر تاثیراتی که معادن بر فرهنگ داشتند ، ادبیات و شعرها و داستان هایی بود که در افواه معدن چیان می گشت . داستان هایی ترسناک از حوادث زیر زمین ،  یا اشعاری از کارهای سخت و طاقت فرسای آن ها. اشعاری که بخش مهمی از ادبیات کارگری قرن هجده و نوزده را پدید آورد . اشعاری ضد نظام سرمایه داری و تلاش کارگران برای کسب حداقل حقوق انسانی . شهرهای بسیاری در اطراف معادن و به خاطر آن ها شکل گرفتند و شهرهای بسیاری با تعطیلی معادن از سکنه خالی شدند و تبدیل به شهر ارواح شدند. همه این ها جذابیت های گردشگری در معادن است که بسیاری را هر ساله به سوی خود جذب می کند.

معادن با تولید آلودگی های زیست محیطی ، آسیب های زیادی را نه تنها به ساکنان شهرها بلکه به طبیعت نیز رسانده اند . امروز می توان آثار تخریب زیست محیطی را در اطراف معادن دید . گردشگری در معادن ، ما را از تخریبی که بشر در حق زمین روا داشته است نیز مطلع خواهد کرد.

قوانین کار و نقش معادن در ایجاد آن ها

بسیاری از قوانین کاری که امروز برای ما به حق مسجل کارگران تبدیل شده است با فداکاری و مبارزات بی وقفه کارگران در قرن های گذشته به دست آمده است. قوانینی در زمینه بیمه کارگران، حقوق حداقلی، فراهم کردن محیط مناسب کار و تامین سلامت جانی و ایمنی کارگران. معدن چیان نیز مانند بسیاری از کارگران اروپایی در قرن های گذشته برای رسیدن به این اهداف اعتصاب کرده اند و حتی کشته داده اند.

برای ما سخت است که بدون دیدن شرایط کار آن ها در گذشته بفهمیم که چه تلاشی برای احقاق حقوق خود انجام داده اند ولی گردشگری در معادن این امکان را فراهم می کند با لمس تجربی از زندگی کارگران در معادن به سختی ها و خطرات کار آن ها واقف شویم و شرایطی را که به انقلاب های کارگری منجر شد درک کنیم. گردشگری در معادن متروکه تنها تجربه ای از گذشته نیست بلکه قسمتی از هویت جامعه متمدن امروز ماست. گردشگری در معادن به ما اجازه می دهد، همه چیز را از زاویه دید انسان امروزی محصور در قوانین و هنجارهای اجتماعی نبینیم، بلکه گذشته و تاریخ را با دید وسیع تری ببینیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 10 =